نشست پژوهشی «هنر و عاشورا» در حوزه هنری یزد

یزدفردا "مسعود میرجلیلی :همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشست پژوهشی «هنر و عاشورا»‌با رویکرد بایدها و نبایدهای تعزیه با حضور دکتر جابر عناصری (پدر تعزیه دانشگاهی ایران) در سالن اجتماعات حوزه هنری استان یزد برگزار شد.
عناصری در جمع هنرمندان و علاقه مندان به هنر تعزیه گفت: تعزیه نمایشی است که به جز ایران در هیچ جای دیگر وجود ندارد و این از افتخارات ما ایرانیان است و از تعزيه خوانها درخواست دارم ضمن حفظ اصالت تعزیه ، در گفتن واژه ها و الفاظ خاص تعزیه دقت بيشتري داشته باشند .
 این مدرس دانشگاه نسبت به کاربردن واژه های نامربوط و وارداتی در تعزیه هشدار داد و افزود: ما باید الفاظ و جمله های اصیل این هنر را همانگونه که هست به مردم کشورمان و حتی جهانیان عرضه نمائیم زیرا تعزیه نمونة بارز نبوغ نمایشی ایرانیان است.
 این استاد دانشگاه با بیان این که ریا، ابهام، گزافه گویی و خرافه تعزیه را از مسیر واقعی خود خارج می سازد، اخلاص و عشق را رمز بقا و ماندگاری این هنر نمایشی دانست و اظهار داشت: مسئولان و دست اندرکاران امر تعزیه باید مطالب و نسخه های درست و واقعی را در اختیار تعزیه خوان ها قرار دهند و در انتخاب شبیه خوان ها ، بیان مطالب و همچنین نوع و رنگ لباس آنها نیز دقت نمایند.


وی در پایان خاطر نشان کرد: ما در اجرای تعزیه اصول، روش و قراردادهای خاص داریم که می بایست براساس آنها عمل کنیم و از بکارگیری جملات و وسایل غیرموجه و نادرست بپرهیزیم. قابل ذكر است در اين نشست محمد ملك ثابت رياست حوزه هنري استان يزد نيز گزارشي از اقدامات انجام شده در اين زمينه عنوان نمود .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا